A fa előnyei az iskolaépítésben és tervezésben

Az iskolai oktatási terek tervezésénél és kivitelezésénél a megfelelő anyagok kiválasztása kulcsfontosságú. Az utóbbi években egyre nagyobb teret nyert a fa, mint felhasznált anyag beépítése az iskolaépítésben és tervezésében. A fa sokoldalú és fenntartható anyag, amely számos előnnyel jár, az esztétikai vonzerejétől kezdve a tanulási környezetre gyakorolt pozitív hatásáig. Ebben a blogbejegyzésben azt vizsgáljuk meg és fejtjük ki, hogy miért jó a faanyag használata az iskolaépítésben és tervezésben, kiemelve annak környezetbarát jellemzőit, egészségügyi előnyeit, valamint a kreativitás és az inspiráció kifejezésében kedvező képességét.

A fa fenntartható

A fa, amennyiben felelősségteljes gazdálkodásból származik, teljes mértékben fenntartható. Kizárja a szén-dioxidot, lehetőséget biztosít a szén-dioxid-semleges, sőt bizonyos esetekben a szén-dioxid-negatív épületek létrehozására. Felhasználása olcsóbb lehet, kevesebb az energiaigénye, valamint jobb környezetvédelmi tulajdonságokkal rendelkezik, mint más szabványos szerkezeti anyagok.

Jobb beltéri levegőminőség

A faanyag iskolaépületekben történő felhasználásának egyik figyelemre méltó előnye a beltéri levegő minőségére gyakorolt pozitív hatása. A fa természetes módon szabályozza a páratartalom szintjét azáltal, hogy elnyeli illetve leadja a nedvességet, hozzájárulva az egészségesebb beltéri környezethez. Egyes szintetikus anyagokkal ellentétben a fa nem bocsát ki káros vegyi anyagokat vagy illékony szerves vegyületeket (VOCs), amelyek károsan befolyásolhatják a levegő minőségét és ezzel a diákok egészségét. Amennyiben a fát választják a kivitelezésnél, az iskolák biztonságos és egészséges tanulási környezetet biztosíthatnak a diákoknak és az ott dolgozóknak egyaránt.[1]

Jobb akusztikai teljesítmény

Az akusztikának nagyon fontos szerepe van az oktatási terekben, hiszen jelentősen befolyásolja a megértést, így a tanulást és a koncentrációt is. A fa kiváló akusztikai tulajdonságokkal rendelkezik, elnyeli a hangot, csökkenti a visszhangot és a háttérzajt. Ez a tulajdonság segít csendesebb és koncentráltabb környezetet teremteni, lehetővé téve így, a diákok és a tanárok számára a hatékony kommunikációt, mely ezáltal javítja az általános tanulási élményt.

Kapcsolat a természettel és a biofil tervezéssel

A fák természet terápiás hatásai jól ismertek az épületeinken kívül, viszont ezekre az előnyökre az épületeinken belül felhasznált fával és más természetes anyagokkal is szert tehetünk, így egészséges, gazdag, biofil környezetet alakíthatunk ki.

A fa felhasználása a közvetlen kapcsolat a természettel, kellemes, egészséges és nyugtató légkört teremtve. A fa beépítése az iskolai tervezésben elősegíti a biofil (természetközeli, természetszerető) elvek érvényesülését, serkenti a diákok érzékeit és inspirálja kreativitásukat. Ahogy egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az egészséges anyagok felhasználására, a fa fenntarthatósága és élettani tulajdonságai miatt egyre fontosabb anyaggá válik.

Számos egészségügyi előny

Számos tanulmányok kimutatása szerint, a fából készült vagy faelemeket tartalmazó oktatási környezet közvetlenül, pozitívan befolyásolhatják a gyermekek fizikai és mentális egészségét.  A Joanneum Kutatás által 2008-ban végzett osztrák tanulmány egy főként tömörfa anyagokból készült osztálytermet hasonlított össze egy hagyományos osztályteremmel. Méréseket végeztek 52 gyermek egészségi állapotáról, mely vizsgálat kimutatta, hogy a gyermekek szívritmusa a fából készült osztályteremben jelentősen nyugodtabb, egyenletesebb volt. Csökkent a stresszérzetük, és láthatóan nyugodtabbak is voltak.  A fából készült környezet a teljesítményükre is pozitív hatással volt.

A fa mint elsődleges anyag kiválasztása az iskolaépítésben és tervezésben számtalan előnnyel jár. A fenntarthatóságtól kezdve a jobb beltéri levegőminőségen át, az akusztikai teljesítményig a fa mindenkor hozzájárul az egészséges, inspiráló és környezetbarát tanulási környezet kialakításához. A fa sokoldalúságát és szépségét kihasználva az oktatási intézmények olyan tereket biztosítanak a diákoknak, amelyek elősegítik a jólétet, a kreativitást és a tudományos kiválóságot.

Referenciák:

[1] Higgins, S., Hall, E., Wall, K., Woolner, P., & McCaughey, C. (2005). Az iskolai környezet hatása: Egy szakirodalmi áttekintés. Az Oktatás és Tanulás Központ. Newcastle University. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/232607630_The_Impact_of_School_Environments_A_Literature_Review

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *